mandag 17. november 2008

Hurra for barnehagene!




Barn i barnehage har bedre språk
En ny forskningsrapport fra Kunnskapsdepartementet og Folkehelseinstituttet viser at barnehage er positivt for barns språkutvikling. Særlig er barnehagedeltagelse gunstig for språkutviklingen til barn av foreldre med lav inntekt, lav utdanning og et annet morsmål enn norsk.
Les mer her.

tirsdag 11. november 2008

Barn og bilder på nett - noe å tenke på!




Datatilsynet har laget et veiledningshefte om bilder av barn på nett. Veiledningsheftet gir innspill, tips og råd til hvordan man bør håndtere bilder av barn på nettet. Temaene belyses gjennom intervju av; Barneombudet, KRIPSOS, pedagogen, foreldrene og ungdommen. Som det står på datatilsynet.no :
"Et spørsmål er hva som faktisk er lov eller ikke, men fordi om det er lov- er det nødvendigvis så lurt?

Les veiledningsheftet.

mandag 3. november 2008

Tverrfaglig oppgave


Tema: Barn 1 - 3 år

Dere skal jobbe med disse læreplanmålene:
Helsefremmende;
- Drøfte hva omsorg innebærer for barn og unge i ulike aldrer

Yrkesutøvelse og Kommunikasjon og samhandling;
-Planlegge og gjennomføre enkle aktiviteter for ulike grupper og begrunne valg av aktiviteter med utgangspunkt i utviklingspsykologi.


Innhold i oppgaven:
- En kort beskrivelse av aldersgruppen
- Velg et av følgende utviklingsområder:
Fysisk/motorisk
Sosial/emosjonell
Språk/tanke
- Velg en aktivitet som stimulerer valgt utviklingsområde
- Lag en plan for aktiviteten. Aktiviteten må velges ut fra et av de syv fagområdene fra Rammeplanen

Oppgaven skal ha en teoretisk og en praktisk del. Gruppene velger selv presentasjonsform, men aktiviteten skal demonstreres enten i klasserommet eller via film/fotostory.


Vurderingskriterier:
- vise faglige kunnskaper, ferdigheter og holdninger i henhold til kompetansemålene
- aktiviteten må være praktisk gjennomførbar
- aktiviteten skal være tilpasset alder, modningsnivå og funksjonsevne
- presentasjonens helhetsinntrykk


Litteratur:
Vekst bøkene
Dammskolen
Aktuelle kilder lagt ut på its`learning

tirsdag 21. oktober 2008

Det skapende menneske


Kulturaktiviteter er en del av det pedagogiske arbeidet i barnehage, sfo, klubb og skole. Rammeplanen og kunnskapsløftet sier at barn og unge skal ha mulighet til å oppleve kunst og kultur og selv uttrykke seg gjennom de estetiske fagområdene.

De estetiske fagområdene er billedkunst og kunsthåndverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, arkitektur og design.

Vi jobbet sist uke med eksperimentering med maling. Ta en ny titt på oppgaven og gi en vurdering på hvilke aldersgruppe de ulike maleaktivitetene passer til, begrunn svaret ditt.

onsdag 15. oktober 2008

Praksis uke 41



Da er første "hele praksis uke" over, dere har sikkert opplevd mye spennende! Vi gleder oss til å lese og høre om erfaringer!

Denne uka har dere jobbet med en oppgave knyttet til fysisk aktivitet og kosthold... hvordan dette temaet ble jobbet med på deres praksissted. Dere skulle gjøre noen observasjoner av barnas matpakker og vurdere innhold i forhold til om dette er i samsvar med det dere kan om et sunt kosthold for barn og unge.
Dere som var med større barn kunne snakke med barna og spørre de litt om hva slags fysiske aktiviteter de likte å gjøre.

Til slutt skulle dere lage en konklusjon hvor dere vurderte det dere hadde funnet ut. I vurderingen skulle dere beskrive om dere synes det arbeidsstedet gjør i forhold til fysisk aktivitet er bra, eller om dere mener de gjør for lite, eller om de burde gjøre andre ting. Det ville være flott om dere delte det dere kom fram til med alle, skriv i bloggene deres ;-)


Uansett må alle gi en beskrivelse av hvordan denne arbeidsuka har fungert for deg i egen blogg. Hva synes du har vært positivt og hva skulle du ønske kunne være annerledes? Begrunn svarene dine.

Hva har du lært denne uka?

mandag 22. september 2008

Barn og trening

Les denne artikkelen og skriv i deres egen blogg hva deres tanker er rundt dette temaet. Er det riktig å la små barn være på treningssenter? Er dette en vei å gå i forhold til utviklingen vi ser... at flere og flere barn blir overvektige? Hvilke positive og hvilke negative sider har bruk av treningssenter? Ha også i tankene det vi har jobbet med knyttet til friluftsliv og fysisk aktivitet.

Det er deres tanker vi vil ha :-)

Så spennende å lese bloggene deres :-)


Håper dere tar der tid til å lese hverandres blogger også, mange interessante grunner for bruk av blogg :-)