fredag 6. mars 2009

Hmm... noe å tenke på!


Det viser seg at hygienen ikke er helt på topp i de barnehagene og SFO- lokalene Mattilsynet har kontrollert i en fersk tilsynskampanje. Les mer her

Kommenter gjerne i bloggen din

torsdag 5. mars 2009

Bruk av digitale medier og utstyr


IKT er på full fart inn i barnehagehverdagen. En ny rapport viser at PCer og digitalkamera finnes i de fleste barnehager i landet, men mange barnehager vegrer seg mot å la barna ta dette i bruk.

I rammeplanen for barnehager står det: Barn bør få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap, les mer om rapporten "barnehagens digitale tilstand" her
For dere som ønsker å lese mer om barn og ikt kan dere lese mer i temahefte om "ikt i barnehagen" her
Skriv et blogginnlegg om:
Hvilke kreative muligheter de digitale mediene gir :-)

tirsdag 10. februar 2009

Midtveisvurdering 2. termin


Vi har nå lagt ut midtveisvurdering for 2. termin med kjennetegn for de ulike nivåene. Dere finner de under dokumenter.

Vi oppfordrer dere til å gi oss tilbakemelding hvis dere ser noe som bør endres eller oppklares.

fredag 30. januar 2009

Så flott!


Takk for meget nyttig samarbeidsmøte her på Sandvika 27. januar! Det var veldig hyggelig at så mange hadde mulighet til å komme. Vi vet hvor hektisk det er... ute ved alle praksisstedene


Under dokumenter vil vi legge ut kjennetegn på læreplanmålene som vi jobbet med. Takk for mange gode innspill!

Vi gleder oss til videre samarbeid!

tirsdag 13. januar 2009

Jippi... 2. termin er i gang


Alle bør nå ha valgt seg fordypningsområde som dere ønsker å jobbe med denne terminen. Regner med at dere nå har arbeidet halvårsplanen ferdig, og gått gjennom denne med praksisstedet. Halvårsplanen legger dere ut på egne blogger.

Nå som dere har hatt fire dager praksis sammenhengende, ønsker vi at dere skriver om erfaringer i egne blogger.

Fortell om:
a) arbeidsoppgaver du har hatt
b) temaet du har valgt deg, og hvordan du har tenkt å jobbe med det i praksis
c) store og små opplevelser

Vi gleder oss til å lese

onsdag 10. desember 2008

Bli med inn i bøkenes fantastiske verden


Nå skal vi jobbe med litteratur for barn og unge.

Alle finner en bok som passer for barn eller ungdom. Boka skal presenteres i bloggen. Du skal beskrive følgende:


  • Hvilken aldersgruppe passer boka for

  • Hva handler boka om

  • Gi en personskildring

  • Gi en miljøskildring

  • Si noe om språk, stil og bildebruk

  • Hvilket budskap har boka/tema

  • Skriv kort om forfatteren

Hvilke krav bør stilles til en god bok for barn eller unge? Hvorfor er det så viktig å lese for barn?

mandag 8. desember 2008

Barnehagebarn ikke bare best i språk, men også matte...


På nrk nyhetene i dag kan vi lese at: Barnehagebarn blir flinkest i matte - og jo bedre barnehage, jo bedre blir matte-kunnskapene i skolen. Dette viser at barnehager er viktige, og at dere som jobber der gjør en meget viktig jobb! Les mer her