fredag 27. mars 2009

Interaktiv veggavis


Vi har nå jobbet med læreplanmålet: "drøfte tiltak som kan fremme barns og unges evne til å vurdere medienes påvirkning". En av oppgavene har vært å jobbe med:


1. Hvilke krav bør stilles til en god nettside
2. Hvilke krav bør stilles til dataspill, og hva kan læres og oppøves av dataspill

Arbeidet skulle dere presentere ved bruk av glogster - det har blitt bilder, lyd, video og mye bra tekst - utrolig mange flotte resultater!

Oppfordrer dere til å legge glogsteren ut på egne blogger:-)

tirsdag 17. mars 2009

Å ha en venn





Vennskap er viktig for barn og unge. Når barn blir spurt om hva som er viktigst for dem, svarer de fleste å ha en venn. Alle barn og unge fortjener å oppleve vennskap og kjærlighet. Bare se her. Barn og unge som ikke opplever å ha venner i oppveksten er overrepresentert når det gjelder psykiske problemer, stoffmisbruk og kriminalitet. Disse barna og ungdommene opplever også ofte problemer med å tilpasse seg i skolen.

Sosial kompetanse må stimuleres og utvikles og fra barna er små. Dette blir en viktig oppgave for de som jobber med barn og ungdom. Vi må trene opp barnas evne til; empati, prososiale handlinger, samarbeid, selvhevdelse, selvkontroll, ansvarlighet og lek, glede og humor. Vi må bruke hverdagssituasjonene som oppstår til å forklare hva som er ønsket atferd, vi kan ha lekeaktiviteter som fremmer ferdigheter og ikke minst - vi kan lese bøker og samtale om tema og vi kan ha rollespill.

Historien om "Det usynlige barnet" av Tove Jansson kan være et godt utgangspunkt for å bygge opp et dramaforløp hvor barna kan være deltagere i historien. Her kan barn øve på ulike sosiale ferdigheter gjennom å skulle hjelpe Ninni å bli synlig igjen.
Dessverre møter vi barn og unge som ikke har fått muligheten til å bli sosialt kompetente på alle områder. Vi snakker ofte om barn og unge med problematferd. Vi må lære oss hvordan vi skal takle disse barna eller ungdommene og hvordan vi kan hjelpe dem til å mestre det sosiale samspillet. Å endre noens atferd er tidkrevende og vanskelig. Men for å endre et barn eller en ungdoms atferd, må vår måte å møte disse barna eller ungdommene på også endres. Vi kan f.eks. fortelle dem hva vi ønsker de skal gjøre fremfor å si hva de ikke skal gjøre. Så i stedet for å si: "ikke skrik til meg" kan vi si: "snakk rolig til meg". Herved utfordrer jeg alle som leser denne bloggen til å komme med gode tanker, ideer og innspill til hvordan vi kan jobbe med sosial kompetanse enten med barn eller ungdom.

fredag 6. mars 2009

Hmm... noe å tenke på!


Det viser seg at hygienen ikke er helt på topp i de barnehagene og SFO- lokalene Mattilsynet har kontrollert i en fersk tilsynskampanje. Les mer her

Kommenter gjerne i bloggen din

torsdag 5. mars 2009

Bruk av digitale medier og utstyr


IKT er på full fart inn i barnehagehverdagen. En ny rapport viser at PCer og digitalkamera finnes i de fleste barnehager i landet, men mange barnehager vegrer seg mot å la barna ta dette i bruk.

I rammeplanen for barnehager står det: Barn bør få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap, les mer om rapporten "barnehagens digitale tilstand" her
For dere som ønsker å lese mer om barn og ikt kan dere lese mer i temahefte om "ikt i barnehagen" her
Skriv et blogginnlegg om:
Hvilke kreative muligheter de digitale mediene gir :-)

tirsdag 10. februar 2009

Midtveisvurdering 2. termin


Vi har nå lagt ut midtveisvurdering for 2. termin med kjennetegn for de ulike nivåene. Dere finner de under dokumenter.

Vi oppfordrer dere til å gi oss tilbakemelding hvis dere ser noe som bør endres eller oppklares.

fredag 30. januar 2009

Så flott!


Takk for meget nyttig samarbeidsmøte her på Sandvika 27. januar! Det var veldig hyggelig at så mange hadde mulighet til å komme. Vi vet hvor hektisk det er... ute ved alle praksisstedene


Under dokumenter vil vi legge ut kjennetegn på læreplanmålene som vi jobbet med. Takk for mange gode innspill!

Vi gleder oss til videre samarbeid!

tirsdag 13. januar 2009

Jippi... 2. termin er i gang


Alle bør nå ha valgt seg fordypningsområde som dere ønsker å jobbe med denne terminen. Regner med at dere nå har arbeidet halvårsplanen ferdig, og gått gjennom denne med praksisstedet. Halvårsplanen legger dere ut på egne blogger.

Nå som dere har hatt fire dager praksis sammenhengende, ønsker vi at dere skriver om erfaringer i egne blogger.

Fortell om:
a) arbeidsoppgaver du har hatt
b) temaet du har valgt deg, og hvordan du har tenkt å jobbe med det i praksis
c) store og små opplevelser

Vi gleder oss til å lese